Tuesday 10 November 2015

Percutian Ke Port Dickson Hotel AnCasa Resort and Spa ( Bhg. 1)

Teks :  Fadzilah
Foto :  Fadzilah

Pada hujung minggu yang lalu keluarga saya telah bercuti ke Port Dickson. Ini merupakan percutian yang agak tergesa-gesa memandangkan kesulitan yang saya hadapi untuk mengumpulkan semua ahli keluarga untuk cuti bersama. Dengan kesempatan yang ada ini, saya telah menempah penginapan di AnCasa Resort and Spa dimana kami memperolehi sebuah apartment 3 bilik. Kami sekeluarga tinggal selama 3 hari 2 malam.

Perjalanan dari rumah ke PD mengambil masa  1 jam 20 minit. Tak ada jem kerana melalui lebuhraya Lekas. Resort ini terletak di Teluk Kemang. Ramai sungguh pengunjung yang datang ke sini terutama di hujung minggu atau cuti umum dan rata-rata mereka terdiri dari keluarga besar mahu pun  syarikat luar yang menganjurkan hari keluarga atau "team building".

Waktu "check-in " ialah pada pukul 3 petang dan daftar keluar pada jam 12 tengahari. Ruang apartmen nya luas cuma perabot agak old-fashioned dan lama.Saya pilih hotel ini kerana selain dari harga yang berpatutan ada banyak aktiviti boleh dilakukan seperti ke gym, aktiviti kolam renang, spa dan aktiviti pantai. Pantai Teluk Kemang hanya beberapa langkah dari hotel. Di pantai macam - macam  gerai makan dan jualan ada. Pelbagai aktiviti air boleh disertai . Sediakan duit sahaja.

Memandangkan hari dah petang, saya mengambil keputusan untuk jalan di pantai saja. Kami order air coconut shake. Tapi rasanya tak boleh lawan coconut shake klebang.

Selepas matahari terbenam barulah kami kembali ke hotel untuk solat, rehat dan makan bekalan yang disediakan dari rumah. Dah jmat dah kat situ kan. Esok banyak lagi aktiviti menunggu.